Zaznacz stronę

Kurs dla lekarzy z biochemii lekarskiej i diagnostyki – czy warto specjalizować się w tym kierunku? Sprawdź nasze szkolenia medyczne!

najczestsze-objawy-spadku-testosteronu-i-hormonalna-terapia-zastepcza-testosteronem-trt

Lekarze i studenci, którzy chcieliby poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności oraz podnieść kwalifikacje, mają dzisiaj mnóstwo możliwości. Wielu jednak trudno wybrać dziedzinę, w którą chcieliby pójść. Jedną z opcji jest chociażby biochemia medyczna (lekarska). Każdy student kierunków lekarskich ma taki przedmiot na uniwersytecie, ale czy warto poświęcić czas na dokształcanie się w tej tematyce? W VitMeUp jesteśmy pewni, że tak, a nasz „kurs dla lekarzy” jest wyjątkowy! Dlaczego? Czytaj dalej.

Czym zajmuje się biochemia lekarska?

Biochemia lekarska (na niektórych uczelniach biochemia z elementami chemii) to jeden z podstawowych przedmiotów na studiach. Zagadnienia, które poznają studenci na wykładach, ćwiczeniach i seminariach, są niezwykle ważne w codziennej praktyce lekarskiej. Lista poniżej przedstawia kilka przykładów zaczerpniętych z programów nauczania udostępnionych przez katedry biochemii lekarskiej polskich i zagranicznych uniwersytetów:

  • Analiza jakościowa i ilościowa aminokwasów i białek, składników krwi czy witamin,
  • Zaburzenia struktury białek,
  • Kinetyka enzymatyczna,
  • Właściwości węglowodanów oraz aspekty medyczne zaburzeń ich przemian metabolicznych,
  • Utlenianie biologiczne,
  • Właściwości lipidów,
  • Analiza moczu u osób zdrowych i chorych,
  • Parametry diagnostyczne w różnych dolegliwościach (m.in. schorzeniach wątroby czy nerek),
  • Bioenergetyka,
  • Ekspresja genów,
  • Biochemia krwi,
  • Molekularne mechanizmy powstawania nowotworów.

Oczywiście zagadnienia można by wymieniać dalej. Dziedzina biochemii jest na tyle szeroka, że można ją studiować „niezależnie”, czyli jako samodzielny kierunek – a i tak życia by nie starczyło, żeby wszystko zgłębić i przestudiować, zwłaszcza w kontekście dynamicznego rozwoju tej nauki.

Czy biochemia na kierunkach lekarskich wystarcza? Prawdopodobnie trzeba by pozwolić wypowiedzieć się samym wykładowcom i studentom i, co ciekawe, takie wypowiedzi są dostępne. Opinię opublikowały chociażby dwie nauczycielki akademickie z Katedry Biochemii Lekarskiej UJ w czasopiśmie Postępy Biochemii, Anna Jagusiak i Anna Bentke-Imiolek. Artykuł dotyczy oceny małego kursu „Biochemia z elementami chemii”, który należy do podstawy programu na pierwszym roku Ratownictwa Medycznego na Wydziale Nauk o Zdrowiu UJ.

  • Według autorek problem kursu stanowi m.in. powszechny „transfer wiedzy nauczyciel-uczeń” zamiast aktywnego zaangażowania słuchaczy w proces uczenia się.
  • „Generalna opinia o kursach biochemii [na uczelniach] często nie jest pozytywna”, a przedmiot budzi strach lub niechęć.
  • Wyzwaniem jest także zbyt duża ilość materiału w stosunku do liczby godzin kursu.
  • „Studenci chcieliby w ramach kursu analizować więcej przypadków klinicznych” oraz poświęcać więcej czasu na eksperymenty i pracę w laboratorium (Jagusiak i wsp., 2020).

Czy to problemy, z którymi muszą zmierzyć się tylko studenci z jagiellońskiego Collegium Medicum? Prawdopodobnie nie, choć próbkę trudno uznać za reprezentatywną – to zaledwie jeden artykuł. Mimo to można śmiało stwierdzić, że najczęściej, niestety, zajęcia na uczelni to za mało. Na szczęście na uniwersytecie medycyna się nie kończy, a podnieść swoje umiejętności z biochemii można w różny sposób – i wynieść je na taki poziom, żeby lepiej diagnozować i leczyć pacjentów.

Staże, wykłady, kursy medyczne online dla lekarzy, czyli jak dziś można uczyć się medycyny

Jak dziś lekarze zdobywają wiedzę i praktyczne umiejętności? W zależności od stażu pracy czy specjalizacji mogą korzystać ze studiów podyplomowych, staży w placówkach, zajęć na uniwersytecie czy innych stacjonarnych formuł nauczania stworzonych nie tylko dla świeżo upieczonych absolwentów, ale również doświadczonych specjalistów. Coraz większą popularnością cieszą się też szkolenia online i hybrydowe: cykle webinarów, konferencje, kursy lekarskie na platformach e-learningowych, warsztaty itd.

Co proponujemy w VitMeUp? Całkowicie spersonalizowane programy stażowe w naszych klinikach, czyli praktyka, praktyka i jeszcze raz praktyka. Biochemia lekarska to nasza specjalność. Wierzymy, że sprawne posługiwanie się nowoczesnymi technikami diagnostycznymi to umiejętność niezbędna dla każdego lekarza – niezależnie od specjalizacji.

Jak dokładnie wygląda taki kurs dla lekarzy w naszym wydaniu?

Zapraszamy nie tylko lekarzy, ale też profesjonalistów medycznych, dietetyków, biotechnologów, fizjoterapeutów, promotorów zdrowia i specjalistów zdrowia publicznego.

Jak wygląda szkolenie medyczne z biochemii w VitMeUp?

Kurs, a konkretnie program stażowy VitMeUp, powstał z myślą o lekarzach pragnących poszerzyć swoją wiedzę z zakresu nauk biochemicznych i pokrewnych, a także zainteresowanych medycyną holistyczną (integracyjną). Nasze szkolenia służą przekazaniu stażystom najnowszych informacji i umiejętności dotyczących:

  • Terapii infuzyjnych,
  • Wykorzystania ozonoterapii, hiperbarii tlenowej czy IHHT (terapii mitochondrialnej) w leczeniu i podczas treningu,
  • Metod FSM,
  • Leczenia niepłodności,
  • Bezpieczeństwa procedur,
  • I wielu innych.

Programy stażowe są ustalane bardzo indywidualnie, podobnie jak czas ich trwania. Długość stażu zależy m.in. od tego, czy lekarz pojawia się w klinice codziennie, czy rzadziej, choć regularnie, np. 1-2 razy w tygodniu. W tym okresie odbywa wiele spotkań z ekspertami z VitMeUp (z różnych specjalności) i pracuje przy konsultacjach, zabiegach i terapiach. Celem kursu jest wprowadzenie stażysty w świat metod integracyjnych i umożliwienie mu otworzenie własnej placówki albo gabinetu. (Czytaj więcej na podstronach: Programy stażowe dla lekarzy, Zostań naszym lekarzem! i Współpraca).

Praktyczny kurs w ramach stażu pod okiem specjalistów VitMeUp

Nabycie umiejętności praktycznych z biochemii lekarskiej, diagnostyki i dziedzin pokrewnych przydaje się lekarzom wszystkich specjalizacji, ale szczególne znaczenie ma dla tych, którym zależy na holistycznym podejściu do pacjentów. Zapraszamy do współpracy specjalistów z całej Polski!

Chętnie odpowiemy nawet na najtrudniejsze pytania!

Sprecyzuj dział, którego dotyczy zapytanie:

Źródła

  1. Jagusiak A., Bentke-Imiolek A., Krótki kurs „Biochemia z elementami chemii” w ocenie studentów kierunku Ratownictwo Medyczne i propozycje zmian w jego nauczaniu, 2020. https://postepybiochemii.ptbioch.edu.pl/index.php/PB/article/view/339/659. [dostęp online: 22.11.2024].
  2. https://www.wl.cm.umk.pl/kizb/materialy-dla-studentow/. [dostęp online: 22.11.2024].
  3. https://www.umb.edu.pl/s,2419/Program_nauczania. [dostęp online: 22.11.2024].
  4. https://pathologymolecularmedicine.healthsci.mcmaster.ca/education/laboratory-medicine-clinical-postgraduate-training-programs/residency-programs/medical-biochemistry/. [dostęp online: 22.11.2024].